توضیحات محصولات خوراکی

بادام:

بادام ها یکی از بهترین مواد مغذی در بین خانواده اجیل ها می باشند . میزان جذب چربی در بادام ها بسیار پائین بوده و حاوی تعداد زیادی از مواد مغذی پشتیبان می باشند . به عنوان مثال منیزیم و کلسیم برای استحکام استخوانها ،ویتامین E و خانواده اش که مواد فیتوکمیکال نامیده شده و بدن انسان را در برابر بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان محافظت می کنند .

دانه های روغنی کاج:

دانه های روغنی کاج از لحاظ کلسترول و سدیم در حد بسیار پائینی قرار دارند . هم چنین منبع بسیار خوبی از منگنز نیز می باشند . این غلات دانه های خوراکی درخت کاج هستند . در واقع دانه هایی بسیار کوچک /فکشیده و سفید می باشند که از هسته کاج استخراج شده و اندازه انها 2/1 اینچ است . زمانیکه خام هستند دارای بافتی بسیار نرم و شیرین و با طعم کره ای می باشند .

دانه های روغنی پسته:

به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف شده و می توانند سطح انتی اکسیدانی را در خون افراد جوان مبتلا به کاسترول بالا را افزایش دهند . مزایای پسته کاهش لیپیدها و لیپوپروتئین هاست که عامل اصلی ابتلا به بیماریهای قلبی می باشند .

دانه های یونجه:

نامهای مشابه : یونجه ،یونجه انگلیسی ،یونجه ارزن . یونجه ارزن یکی از حبوبات علفی چندساله است و به دلیل کیفیت تغذیه ای بسیار بالا،تطابف بالا با محیط و باروری بسیار بالایی که دارد یکی از منابع اصلی پروتئین برای چهارپایان محسوب می شود .بطور کلی یونجه به عنوان غذای حیوانات مورد استفاده قرار میگیرد و معمولا به صورت خشک کشت می شود . یونجه غالبا سه تا پنج سال بسته به نوع اب و هوا زنده می ماند .

دانه شبدرسست(دانه شبدر فارسی):

نامهای مشابه : شبدر فارسی ،شبدر فارشی شافتلا یک منبع غذایی بسیار خوب بوده که از لحاظ پروتئین و مواد معدنی بسیار غنی است . شبدر سست به طور معمول به منظور خوراک چهارپایان کشت می شود . دارای پروتئین بسیار بالا بوده و بیشتر در اسیا و اروپا به چشم می خورد .

دانه شبدر برسیم (تری فولیوم الکساندریوم ):

نامهای مشابه : برسیم ،شبدر برسیم مصری یکی از حبوبات علوفه ای سیخی است که تا حدودی پر از مو می باشد . برسیم رشدی بسیار سریع داشته وکیفیت بالایی که دارد باعث شده تا بعد از قطع شدن مجددا رشد کنند پس می تواند به عنوان یک منبع غذایی کامل و همیشه سبز محسوب شود . برسیم در شرایط اب و هوایی گرم تابستان نمی تواند دوام بیاورد چونکه یکی از غلات زمستانی بوده و در هوای سرد زمستان رشد بسیار خوبی داشته و بالافاصله پس از قطع احیا خواهد شد .

دانه سبز بانیا(سزبانیا گراندیفلورا) :

سزبانیا یک درخت علوفه ای چند ساله است و به عنوان یک منبع غذایی با ارزش محسوب می شود . اگر درختان همیشه در ارتفاعی مناسب بوده و مدام اصلاح شوند می توانند منبع غذایی بسیار بزرگ و تازه ای باشند .

دانه ذرت خوشه ای :
ذرت خوشه ای یکی از انواع گونه های گندمیان می باشد . بعضی از انها به صورت غلات رشد کرده که بیشتر انها به عنوان گیاهی خوراکی مصرف می شوند و محل کشت انها نیز مراتع می باشد . ذرت خوشه ای یکی از 5 دانه غله ای برتر در دنیا می باشد .

ذرت زرد:
ذرت زرد یکی از غذاهای اصلی در جهان است همچنین منبع غذایی خوبی برای حیوانات نیز محسوب میشود ذرت زرد علاوه بر مصارف خوراکی که دارد ( غلا ،ارد،شربت و روغن و غیره )برای مصارف غیر خوراکی نیز بکار میرود ( ارایشی ،چسب ها ،رنگ ها ،روغن جلا ) و همچنین از ان مشتقاتی نیز بدست می اید (نشاسته و روغن ).

جو:
جو یکی از حبوبات غلاتی است که غذای اصلی حیوانات محسوب شده و برا ی انسانها نیز به صورت مالت جو دارای ارزش غذایی بسیار عالی می باشد . جز خانواده علفها بوده و از نظر کیفیت غذایی در رده چهارم قرار داشته و در تمام مناطق جهت کشت حبوبات غلاتی در دنیا رشد خوبی خواهد داشت .

دانه گوار:
گوار با نام لوبیای خوشه ای نیز شناخته می شود و یک دانه یکساله می باشد که منبع غذایی طبیعی حاوی هیدروکولوئید محسوب می شود .لوبیای گوار اندسپورم بسیار بزرگی است که شامل صمغ گالاکتومانون می باشد . این منبع ماده ای است که ژل را در اب حل می کند و غالبا با نام صمغ گوار شناخته می شود . دانه های گئار برای مصارف انسان ،خوراک دام و طیور و اهداف پزشکی بکار می رود . همچنین برای ارتقا کیفیت خاک نیز کاربردهای فراوانی دارد .

ارزن سبز:

ارزن سبز گروهی از دانه های کوچک با متغیرهای بالا بوده که در تمام جهان بالاترین و بهترین رشد را دارا هستند . ارزن سبز بطور گسترده ای در غذای انسانها و پرندگان مصرف می شود . ارزن سبز در صورت تازگی، طعم بسیار خوبی  دارد و از نظر محتوای غذایی در حد بسیار بالایی قرار داشته و همچنین ارزش غذایی بالایی نیز دارد .

پوست برنج(یا شالی):

منبع غذایی بسیار غنی برای چهارپایان .

دانه کنجد (MESEED):

 از خانواده کنجد “سزاموملندیکوم” می باشد . دانه های کنجد کاربردهای متعددی دارند ،بالاخص اینکه روغن استخراج شده از ان برا یتهیه غذاها بکار میرود . کنجد یکی از دانه هایی است که بالاترین حد روغن را نسبت به دیگر دانه ها دارا می باشد . دانه های کنجد تست شده در تهیه نان ،شکلات ،بستنی و حلوا بکار میروند .

دانه های کنجد همچنین به صورت :

  • دانه های کنجد سیاه
  • دانه های کنجد مخلوط شده نیز موجود هستند .

دانه کرچک :

دانه کرچک منبع اصلی روغن کرچک است که کاربردهای فراوانی دارد . محتویات روغن دانه کرچک بین 40% تا 60%می باشد . روغن کرچک کاربردهای فراوانی در پزشکی و دیگر عملیات اجرایی دارا می باشند .

دانه افتابگردان :

دانه های افتابگردان معمولا پس از فشرده شدن روغن افتابگردان را پس داده و به عنوان غذای چهارپایان مورد مصرف قرار می گیرد . دانه های افتابگردان بیشتر به عنوان یک اسنک سالم مصرف می شوند تا بخشی از غذای اصلی .همچنین این دانه ها برای غذای پرندگان نیز کاربرد فراوانی دارند .

دانه خردل(دانه روغنی):

دانه های خردل دانه هایی بسیار کوچک و گرد هستند . این دانه ها گونه های بسیار مهمی در غذای بیشتر مناطق محسوب می شوند . دانه های خردل در پاکستان با نام سارسون شناخته شده اند که دومین منبع غذایی در این کشور محسوب می شوند . و این دانه از نظر محتوای روغن و پروتئین نیز بسیار غنی هستند . دانه های خردل حاوی 46% تا 48% روغن می باشند .

دانه کتان (دانه روغنی ):

دانه کتان که غالبا با نام کتان شناخته شده اند بخاطر محتوای روغن خوراکی که دارند کشت شده و از نظر مزایای غذایی بسیار مغزی هستند . روغن کتان جهت جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی و درمان گونه ها یمتعددی از اختلالات التهابی و عفونتها ومشکلات هورمونی همچون نازایی کاربرد فراوانی دارند .

ریشه شیرین بیان :

ریشه خشک شده گیاه شیرین بیان است . قطر کلی این ریشه بین 2 تا 10 میلمتر بوده و بیشتر شبیه به تکه های چوبی می باشد . ریشه شیرین بیان از قدیم الایام به عنوان عامل درمانی برای بیماریهای مختلف همچون سرفه و خارش بکار می رفته است .

دانه فنوگریک:

فنوگریک گاهی با نام Methi نیز مطرح می شود .رنگ این دانه زرد متمایل به کهربایی بوده و طعم و بوی تندی دارد . فنوگریک دارای تاثیرات بسیار خوبی بر روی سیستم تنفسی داشته و برای درمان اختلالات ریوی نیز بسیار موثر و مفید است . ارام بخش و ملین بسیار خوبی برای درمان اسم و مشکلات سینوسی می باشد که مخاط را کاهش داده و برای سرماخوردگی و سرفه نیز بکار می رود .

دانه آجوان:

دانه اجوان در تمام دنیا گونه ای بسیار محبوب می باشد . مصرف این دانه ها به دلیل خواص پزشکی و درمانی که دارند بین خانواده های پاکستانی به وفور به چشم می خورند . دانه اجوان به نظر می رسد یکی از بهترین داروها در درمان سوهاضمه بوده و بوی تندی نیز دارد . در هنگام خوردن ان احساس تندی و سوزش بر روی زبان خواهید داشت .

دانه گشنیز:

دانه گشنیز باید به صورت خشک شده مصرف شود چونکه دارای عطر و بویی همانند فلفل و هسته مرکبات می باشد . و رنگ ان طلایی روشن است . تمام بخشهای گیاه گشنیز خوراکی بوده اما برگهای تازه و دانه های خشک ان مهمترین بخشهایی هستند که از قدیم الایام برای پخت و پز بکار می رفتند .

دانه زیره سبز :

در پاکستان این دانه با نام زیره شناخته شده است . ولی در بعضی از مناطق بومی به ان “kermum ” گفته میشود . در اروپا نیز نامش ابتدا “kumum “بوده و سپس به ” cumin ” تغییر پیدا کرد . دانه های زیره سبز بخاطر عطر و بوی خاصی که دارند در غذاهای پاکستانی به وفور مصرف می شوند .

دانه شوید :

دانه شوید ( انتومگراونتولز) بستگی به ناحیه و منطقه ای دارد که در آن رشد می کند . هم می تواند به صورت چندساله کشت شود و هم به صورت یک ساله . تنها گونه منحصر به فرد از خانواده  انتوم می باشد . برگهای شوید خشک شده که برای متمایز کردن ان از دانه شوید با نام علف شوید مطرح می شود به عنوان سبزی خوراکی مصرف می گردد . این دانه ها دارای طعم خاصی بوده و در طب سنتی کاربرد فراوانی دارند .به عنوان مثاب بریای درمان زردی ،سردرد،جوش ،بی اشتهایی ،مشکلات شکمی ،تهوع،مشکلات کبدی و غیره.

دانه رازیانه(فوئنیکولومولگیر) :

یک نوع سبزی بسیار معطر و خوش بو می باشد که در پزشکی و اشپزی کاربرد فراوانی دارد . رازیانه کشت بسیار گسترده و وسیعی دارد و در درمان اختلالات سوهاضمه بسیار مفید می باشند . همچنین در درمان بیماریهای شکمی ،کبدی ،نفخ معده ،ناباروری نیز موثر است . جویدن دانه ان پس از صرف غذا مانع از تنگی نفس ،نفخ معده ،ناباروری و استفراغ خواهد شد .

دانه ریحان :

ریحان نام مستعار سبزی مخصوص اشپزی ocimumBasilicum بوده و گاها با نام سنت ژوزف ورت نیز در بعضی از کشورهای انگلیسی زبان بیان می شود . دانه های ریحان زمانیکه در اب خیسانده می شوند به صورت ژلاتینی در امده و در نوشیدنیهای اسیایی به صورت دسرهایی همچون فالوده و شربت مصرف می شوند .

دانه چیا:

دانه چیا یک غذای بسیار عالی از زمانهای باستان است . این دانه ها در فرهنگهای باستان به عنوان غذا مصرف می شدند که از نظر منبع انرژی بسیار غنی بوده است . یعنی حجم زیادی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کرد .

فلفل قرمز:

فلفل قرمز از نظر ویتامین A,C  بسیار غنی است . همچنین منبع خوبی برای بعضی از ویتامینها هم چون B,B6 نیز می باشد . از لحاظ پتاسیم و منیزیوم و اهن نیز در حد بسیار بالایی قرار دارد . فلفل ها منابع اصلی ویتامین C  بوده و حاوی بتاکاروتن e نیز می باشند .